نفسش كند مي‌شود، دستش يخ مي‌كند، آب‌دهانش را به سختي قورت مي‌دهد، لكنت مي‌گيرد و تمركزش به‌هم مي‌خورد و… اضطراب بلاي جانش شده، در كلاس درس وقتي در برابر ديگران مي‌نشيند، وقتي با رييس اداره‌اش ملاقات مي‌كند، زماني كه پشت فرمان اتومبيل‌اش مي‌نشيند و… مي‌گويد استرس دارد.


به گفته برخي كارشناسان، ترس عامل اصلي تمام استرس‌ها و اضطراب‏هاست. اگر بتوانيم ترس خود را از بين ببريم براحتي استرس را از بين برده‏ايم. ما در واقع از چيزي مي‏ترسيم كه يا اصلا وجود نداشته يا اين‌كه احتمال به وجود آمدن آن كمتر از ۵۰درصد است، پس چرا بترسيم.


از طرفي داشتن اضطراب رابطه مستقيمي با ميزان اعتماد به نفس افراد دارد. آدم‌هاي ضعيف‌النفس به دليل استرس زياد كمتر به توانايي خود اعتماد مي‌كنند.


به‌رغم باور برخي خانواده‌ها، اعتماد به نفس عامل اكتسابي است كه از بدو تولد، پايه‌هاي آن در ذهن هر يك از انسان‌ها گذاشته شده و با مرور زمان اين امر گسترده‌تر و عميق‌تر مي‌شود.


شناخت عميق از خود، براي پي بردن به توانايي‌هاي پيدا و پنهانمان يكي از راه‌هاي اساسي افزايش اعتماد به نفس است.


نقاط ضعف خود را نيز بايد بشناسيم و براي رفع آنها اقدامات لازم را به كار بنديم و در صورتي كه اين كار عملي نباشد، با آنها مدارا كنيم يا از طرق ديگر به جبران آن بپردازيم، مثلا اگر ناتواني و محدوديت‌هاي جسمي مادرزادي و ارثي داريم از طريق افزايش توانايي‌هاي علمي يا هنري خود، اين پديده را جبران كنيم.


به نوشته برخي پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني، شناخت ديگران بخصوص آشنايان و استفاده از توانايي‌هاي آنان در جهت مثبت نيز مي‌تواند براي ما كارساز باشد.


استعدادهاي خود را نيز بشناسيم و در جهت رشد و شكوفايي آنها گام برداريم و سرانجام در جهت بهتر زندگي‌كردن از آنها استفاده كنيم.


براي كاهش اضطراب و تقويت اعتماد به نفس، نسبت به توانايي‌هاي واقعي خود ايمان داشته باشيم و در نتيجه از احساس حقارت و خودكم‌بيني پرهيز كنيم.


براي مقابله با ترس ناشي از استرس، بهتر است از مقايسه كردن خود با ديگران جدا بپرهيزيم و تنها خود را با گذشته‌هايمان مقايسه كنيم و اگر عقب افتادگي يا ايستايي در ما بوجود آمده باشد، در رفع آنها گام برداريم و هميشه ميل به پيشرفت و رشد را مدنظر خود قرار دهيم.


از تلقين شكست و ناتواني به خود پرهيز كرده و حتي تحت تاثير تلقين‌هاي منفي ديگران در اين موارد قرار نگيريم.

اما ساده‌ترين راه‌هاي كاهش اضطراب و ترس‌هاي دروني براساس آنچه در برخي سايت‌هاي اينترنتي مانند خوارزمي آمده شامل چند مورد است: نفس عميق به مدت چند دقيقه، پياده‌روي و قدم زدن، سرگرم شدن به كاري خاص مثلا نظافت منزل يا رانندگي، تماس با چند دوست (حضوري يا تلفني)، گوش دادن به موسيقي بي‏كلام، ورزش و تحرك (ترجيحا در جمع)، تفكر و تجسم مثبت از موقعيت و مكاني ديگر، تماشاي طبيعت، دريا و بالاخره توكل به خدا و سپردن همه چيز به دست او از مهم‌ترين راه‌هاي غلبه بر اضطراب است.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب