علیرغم تلاش های زاکربرگ برای پنهان کردن رقابت فیس بوک با گوگل، هر روز این رقابت صریح تر می شود. رقابت را ابتدا گوگل با راه اندازی شبکه اجتماعی گوگل پلاس آشکار کرد و هر چه گذشت، رقابت میان این دو کمپانی بزرگ شدیدتر شد تا این که اکنون فیس بوک می خواهد با تکیه بر شبکه اجتماعی قوی خود جایی در عرصه موتور های جست جو باز کند. اگر فیس بوک اقدام به راه اندازی موتور جست جو کند، با توجه به اطلاعاتی که از کاربران دارد، می تواند گزینه های مناسب و دلخواهشان را به آنها توصیه کند.

آیا فیس بوک می خواهد به رقیب بزرگتری برای گوگل تبدیل شود و از موقعیت مکانی شما و علاقمندی های دوستانتان نیز در موتور جست جوی جدیدش بهره ببرد؟


بنا به گزارش Businessweek، فیس بوک تیمی متشکل از 20 مهندس را به رهبری یک برنامه نویس سابق گوگل، برای کار بر روی موتور جست جوی پیشرفته درون سایتش انتخاب کرده است.با توجه به شنیده ها از دو منبع مختلف، ایده پشت طراحی این موتور جست جو، استفاده بهتر از انبوه اطلاعاتی است که کاربران فیس بوک در این سایت قرار داده اند. با توجه به وجود افراد بسیاری که موارد مختلف را به اشتراک می گذارند و همچنین با توجه به استفاده کاربران از دکمه Like برای مقالات و ویدئوها، پتانسیل و اطلاعات بسیار زیادی برای استفاده در یک موتور جست جو وجود دارد که اکنون بلااستفاده است.Mashable برای کسب اطلاعات بیشتر با فیس بوک تماس گرفت و در مورد موتور جست جوی جدید این شرکت سئوالاتی پرسید و این پاسخ را از یک سخنگوی شرکت دریافت کرد: "ما درباره شایعات و حدس و گمان های مربوط به محصولاتمان اظهار نظر نمی کنیم و آنها را تکذیب یا تایید نمی نماییم"گوگل اخیرا حضور خود در فضای اجتماعی را با راه اندازی Google+ در پاییز گذشته و افزودن ویژگی "Search Plus your World" در ابتدای سال جاری، افزایش داده است. حال این موضوع که فیس بوک پا در عرصه موتورهای جست جو بگذارد و جواب رقیب خود را بدهد، باید جالب باشد. به طور کلی، رقابت میان غول های IT همواره به نفع کاربران است و آنها هستند که از این رقابت سود می برند.ایده "وب مفهوم گرا" که در آن اطلاعات آنلاین با روش های پیچیده و هوشمندتری ارائه می گردد، با شتاب زیادی در محافل بحث درباره آینده تکنولوژی مطرح می گردد. اخیرا ویکیپدیا پروژه ای به نام Wikidata را آغاز کرده که هدفش هوشمندتر نمودن اطلاعات از طریق به روزرسانی مداوم در هنگام ویرایش محتوای آنهاست. قابلیت جست جوی قوی تر فیس بوک گامی دیگر به سمت وب مفهوم گرا است.موسس فیس بوک، مارک زاکربرگ همیشه سعی کرده به طور مستقیم وارد گود رقابت با Google نشود. او در پاییز گذشته به یکی از خبرگزاری ها گفت:فکر نمی کنیم موقعیت فعلی منجر به شرایطی شود که یک کمپانی بخواهد همه چیز را ببرد و دیگری کاملا شکست بخورد.با این حال اگر گزارش Businessweek صحت داشته باشد، این نیز قدم دیگری به سمت رقابت بیشتر میان این دو غول دنیای IT می باشد.

تصاویر پیوست شده